;
بیماری پسوریازیس چیست !؟

بیماری پسوریازیس چیست !؟

9 آبان 1402
- 0 دیدگاه 128 بازدید 0 پسندیده اند

پسوریازیس؛ نشانه­ ها و راه ­های درمان آن

پسوریازیس (Psoriasis) که با نام‌های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌شود، نوعی اختلال پوستی است که باعث می­شود سلول­ های پوست تا ۱۰ برابر سریع­تر از حد طبیعی تکثیر شوند. سلول  های پوست معمولاً هر ۱۰ تا ۳۰ روز تعویض می­شوند. با پسوریازیس­، سلول­ های  جدید هر ۳ تا ۴ روز رشد می­کنند.

پسوریازیس معمولاً در اوایل بزرگسالی ظاهر می­شود. در بیشتر افراد، تنها چند ناحیه را تحت­ تاثیر قرار می­دهد، اما در موارد شدید، پسوریازیس می­تواند قسمت­ های زیادی از بدن را پوشش دهد. اکثر انواع پسوریازیس دوره  ­هایی را طی می­کنند، به مدت چند هفته یا چند ماه شعله ور می­شوند، سپس مدتی مدتی فروکش می­کنند و یا حتی کاملاً درمان می­شوند.

پسوریازیس یک نوع بیماری پوستی مزمن خود ایمنی است و هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود، یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها. این بیماری مسری نیست و میزان شیوع آن حدود ۳٪ است.
بیماری پسوریازیس ممکن است خارش دار باشد. حدود 5 ٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس به درد مفاصل (ورم مفاصل پسوریاتیک) مبتلا می‌شوند که ممکن است یک یا چند مفصل را درگیر کند.

عوامل تشدید پسوریازیس چیست ؟


۱_عوامل محرک غذایی
۲_الکل
۳_نور شدید آفتاب
۴_آب و هوای سردوخشک
۵_استرس
۶_چاقی
۷_استعمال دخانیات
۸_بیماری عفونی

شیوع پسوریازیس چه میزان است؟


طبق آمار به دست آمده از وزارت بهداشت آمریکا حدود ۷.۵ میلیون نفر از مردم آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. همه‌ گروه‌های سنی از کودکان تا سالمندان ممکن است به آن مبتلا شوند. همچنین این بیماری هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود.

دیدگاه شما

captcha