;
اثرات مخرب سیگار بر سیستم ایمنی می‌تواند سال‌ها ادامه یابد

اثرات مخرب سیگار بر سیستم ایمنی می‌تواند سال‌ها ادامه یابد

13 اسفند 1402
- 0 دیدگاه 48 بازدید 0 پسندیده اند

اثرات مصرف سیگار بر کاهش باروری زنان


دکتر مریم هاشم نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت:
مصرف سیگار به واسطه اثری که روی کاهش اکسیژن‌رسانی برروی جنین دارد، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ماده سمی تولید می‌کند که اثرات سوء بسیاری برای سلامت مادر، جنین و حتی نوزاد در پی خواهد داشت.
تحقیقات نشان داده بانوانی که سیگار مصرف می‌کنند قدرت باروری در آن‌ها کاهش می‌یابد و احتمال افزایش فشار خون بالا، سرطان ریه و سایر اندام‌ها در آنان وجود دارد. از اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری می‌توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد و ۵۰ درصد خطر مرگ در بانوان بیشتر می‌شود.
با مصرف سیگار ۲ تا ۵ برابر افزایش خطر پارگی کیسه آب و یک و نیم تا ۳ و نیم برابر خطر وزن کم (کمتر از ۲ و نیم کیلوگرم که وزن استاندارد هنگام تولد نوزاد است) وجود دارد. هم‌چنین احتمال زایمان زودتر از ۳۲ هفته و حتی احتمال ایجاد جفت سر راهی در اثر مصرف سیگار وجود دارد.
دیده شده نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند عوارضی مثل بی‌قراری، افزایش فعالیت‌های بدن و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را طی سال اول تولد تجربه می‌کنند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگار کشیدن به‌قدری برای بدن مضر است که سیستم ایمنی یک فرد را تغییر می‌دهد و حتی سال‌ها پس از ترک سیگار، وی را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های بیشتری آسیب‌پذیر می‌کند.

اگرچه مصرف مواد دخانی از دهه ۱۹۶۰ کاهش یافته، اما هنوز هم علت اصلی مرگ‌و‌میرِ قابل‌پیشگیری در آمریکا است و هر سال باعث مرگ بیش از ۴۸۰ هزار نفر در این کشور می‌شود.

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ده‌ها سال است که به افراد سیگاری می‌گویند که این عادت می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی مانند سرطان ریه، حمله قلبی یا سکته شود. اما مطالعه‌ای که در نشریه Nature منتشر شد، دلیل دیگری را برای ترک سیگار ارائه می‌دهد.

این تحقیق نشان داد که چگونه سیگار کشیدن، بی‌درنگ و در طول زمان توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش می‌دهد و ممکن است فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن شامل التهاب مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس قرار دهد.


ارائه پیشنهاد ممنوعیت سیگارهای منتول و سیگارهای برگ طعم‌دار در آمریکا


سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) پیشنهاد ممنوعیت منتول به عنوان طعم‌دهنده در سیگارها و ممنوعیت همه طعم‌‌دهنده‌ها (به غیر از تنباکو) در سیگار برگ را اعلام کرد.
این سازمان گفته این اقدام از طریق کاهش اعتیاد جوانان و افزایش تعداد سیگاری‌هایی که سیگار را ترک می‌کنند. پتانسیل کاهش چشمگیر بیماری و مرگ ناشی از مصرف محصولات دخانی را که علت اصلی مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در آمریکا است، دارد.
منتول یک افزودنی طعم‌دهنده با طعم و عطر نعنایی است که تحریک و سختی سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد، در نتیجه جذابیت سیگار کشیدن را افزایش می‌دهد و استفاده از سیگار منتول را به ویژه برای جوانان و بزرگسالان آسان‌تر می‌کند. منتول همچنین با نیکوتین در مغز تعامل دارد تا اثرات اعتیادآور نیکوتین را افزایش دهد، در نتیجه منتول ترک سیگار را برای افراد دشوارتر می‌کند.


احتمال نقص عضو‌ کودک در مادران سیگاری زیاد است!


محققان اثرات سیگار را بر بیش از ۹ میلیون زایمان در ایالات متحده طی ۱۱ سال بررسی کردند. مادرانی که سیگار میکشند، حتی پس از یک بارداری کامل، احتمال بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادان کوچک‌تر دارند و این امر خطر نقص‌های مادرزادی و اختلالات عصبی را در مراحل بعدی زندگی افزایش میدهد
 + یادمون باشه نسبت به بچه‌هامون قبل از بدنیا اومدن مسئولیت داریم....


دیدگاه شما

captcha