;
24 مهرماه روز جهانی غذا

24 مهرماه روز جهانی غذا

24 مهر 1402
- 0 دیدگاه 222 بازدید 2 پسندیده اند

24مهر روز جهانی غذا نامگذاری شده که امسال نیز FAO با توجه به شرایط روز دنیا شعار این روز را " leave NO ONE behind غذا برای همه، هیچ کسی نباید فراموش شود " نامگذاری کرده است. 


روز جهانی غذا؛ روز رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی


طبق بیانیه FAO، سال 2022 ما را با یک بیماری همه گیر، تغییر اقلیم، افزایش قیمت ها و تنش های بین المللی احاطه کرده است که بر امنیت غذایی جهانی تاثیر می گذارد.


ما باید دنیایی پایدار بسازیم که در آن همه و در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند. افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در جهان، کشورها را به سمت بحران آسیب پذیری سوق داده است. در واقع میلیون ها نفر در سراسر جهان توانایی پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم را ندارند و این امر آنها را در معرض خطر بالای ناامنی غذایی و سوء تغذیه قرار می دهد. اما پایان دادن به گرسنگی فقط از طریق عرضه مواد غذایی نیست. در سراسر جهان، بیش از 80 درصد از افراد با فقر شدید در مناطق روستایی زندگی می کنند و بسیاری برای زندگی خود به کشاورزی و منابع طبیعی متکی هستند. آنها معمولا بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی و ساخته دست بشر می بینند و بدلایل متعدد در حاشیه قرار می گیرند.


در این راستا واحد بهبود تغذیه ضمن گرامیداشت این روز، فعالیتهای آموزشی  با محوریت تغذیه سالم را آغاز نموده است از جمله آموزش تغذیه در مدارس ودانشگاههای سطح شهر تهران و استانها، ارسال بروشورهای آموزشی در گروههای مجازی، برگزاری مسابقه نقاشی در مدارس و فعالیت های دیگر.

غذا، ماده حیاتی غذا مانند آب و هوا پشتوانه زندگی بشر است و بدون آن قادر به ادامه زندگی نخواهیم بود. برای انجام کلیه فعالیت‌هایمان به غذا نیاز داریم. غذا خوردن برای بزرگسالان بسیار مهم و برای رشد کودکان امری حیاتی است. بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان هنوز غذای کافی و سالم برای خوردن ندارند. شاید فکر کنید باید مثل بیل گیتس پولدارترین مرد جهان باشید تا بتوانید کاری کنید اما با یک سری ترفندهای ساده می‌توان با این مشکل مبارزه کرد.


غذا، جایگزینی برای داروها 

سقراط می‌گوید:”باشد که خوراک، دوایتان باشد و دوایتان خوراکتان”! 

این جمله نشان می‌دهد که مواد غذایی اهمیت زیادی دارد و استفاده از برنامه غذایی سالم باعث می‌شود شما به مصرف دارو نیازی پیدا نکنید. هر غذایی چند نوع ویتامین دارد که می‌تواند برای سلامت بدن مفید باشد. مثلا زمانی که گلو درد دارید می‌توانید مقداری سرکه سیب رقیق شده بنوشید، چای و دمنوش و یا حتی آب گرم به همراه آب لیمو و عسل استفاده کنید. هم هزینه درمانیتان کمتر می‌شود هم علاوه بر حل مشکل از مواد شیمیایی برای درمان استفاده نکرده‌اید.


بهداشت مواد غذایی

 حرکت به سمت زندگی ماشینی یکی از چالش‌های بشر امروز محسوب می‌شود.هنگام خرید باید توجه داشته باشید که بسته بندی محصول مخدوش نشده باشد؛ زیرا هرگونه منفذ باعث ورود میکروب‌ها می‌شود. مواد غذایی فله بدون هیچ بسته بندی، بعضا علت بروز بیماری‌های گوارشی و میکروبی هستند. به کالری غذاها و مواد تشکیل دهنده­‌ی آنها دقت کنید و مقدار چربی، فیبر و … مواد غذایی را هنگام خرید مد نظر داشته باشید.



غذا خوردن آگاهانه

همیشه قبل از غذاخوردن از خودتان بپرسید که آیا واقعا گرسنه هستید یا خیر؟ اگر مطمئن نبودید به مدت ۲۰ دقیقه کاری دیگر انجام دهید و سپس دوباره همین سوال را از خود بپرسید. روی بو، رنگ و طعم غذاها تمرکز کنید و از هر لقمه‌ای که می‌خورید لذت ببرید. آهسته و به دور از هرگونه حواس پرتی مانند تماشای تلویزیون، صحبت با گوشی همراه غذا را میل کنید. آگاهانه غذا خوردن مانع از افزایش وزن می‌شود و افراد را از پرخوری و انتخاب‌های ناسالم دور می‌کند.

امید است مجموعه اقدامات انجام یافته گامی باشد جهت ارتقا ی دانش تغذیه در جامعه .

دیدگاه شما

captcha