;
علت  قرمزی، تورم و خونریزی لثه‌ها چیست؟

علت قرمزی، تورم و خونریزی لثه‌ها چیست؟

23 تیر 1403
. 0 دیدگاه 84 بازدید 1 پسندیده اند

التهاب یا ورم لثه که به آن ژنژیویت نیز می‌گویند، اولین مرحله از بیماری لثه (پریودنتال) است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که پلاک، جرم و باکتری روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود و باعث قرمزی، متورم شدن و خونریزی لثه‌ها می‌شود. شما می‌توانید با کمک دندانپزشک ورم لثه را مدیریت کنید.

التهاب لثه چیست؟

التهاب یا ورم لثه که به آن ژنژیویت  نیز می‌گویند، اولین مرحله از بیماری لثه (پریودنتال) است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که پلاک، جرم و باکتری روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود و باعث قرمزی، متورم شدن و خونریزی لثه‌ها می‌شود. شما می‌توانید با کمک دندانپزشک ورم لثه را مدیریت کنید. در صورت عدم درمان اما، ژنژیویت می‌تواند منجر به پریودنتیت شود (نوع شدیدتر بیماری لثه که شامل از دست دادن استخوان در فک شما می‌شود).

علائم و نشانه‌های التهاب لثه چیست؟

علائم ورم لثه همیشه در مراحل اولیه آشکار نیست؛ بنابراین ممکن است شما دچار آن باشید اما ندانید. از آنجایی که این وضعیت در طول زمان بدتر می‌شود، ممکن است به این موارد مبتلا شوید:

  • بوی بد دهان که حتی پس از مسواک‌زدن از بین نمی‌رود
  • لثه‌هایی که به راحتی خونریزی می‌کنند، به خصوص هنگام مسواک زدن
  • لثه‌های قرمز و متورم
  • حساسیت به غذاهای سرد یا گرم
  • حساسیت یا درد هنگام جویدن غذا
  • عقب رفتن لثه

کمبود ویتامین C می‌تواند علت این عوارض باشد. 

ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن دارد؛ از کمک به سلول‌های ما برای کاهش خستگی گرفته تا کمک به عملکرد نرمال سیستم ایمنی مثل ترمیم زخم.

بدن ما برای ساختن کلاژن نیز به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن یک پروتئین مهم است که در پوست، رگ‌ها، استخوان‌ها و عضلات وجود دارد. اگر به طور مرتب مسواک می‌زنید و از نخ دندان استفاده می‌کنید؛ اما همچنان لثه‌هایتان قرمز و ملتهب‌اند یا خونریزی می‌کنند، شاید لازم باشد مصرف ویتامین C روزانه خود را افزایش دهید.

 توصیه می‌کنیم بیشتر از پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، فلفل‌سبز و قرمز، کیوی، بروکلی و توت‌فرنگی استفاده کنید. اگر باز هم لثه‌هایتان دردناک‌اند و خونریزی می‌کنند به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه شما

captcha