;
آشنایی با سکته مغزی

آشنایی با سکته مغزی

30 اردیبهشت 1403
- 0 دیدگاه 122 بازدید 1 پسندیده اند


بیشتر افرادی که به علت سکته مغزی و یا قلبی روزانه در سراسر جهان جان خود  را از دست می دهند به علت بسته شدن و یا پارگی رگهای خونی دچار سکته شده و  علایم مختلفی در بدن و ظاهر آنها نمایان می شود.اصلی‌ترین دلیل مشخص نبودن علائم سکته مغزی شباهت نشانه‌های شروع آن با سایر بیماری‌هاست که فرد در لحظات ابتدایی که زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان است، متوجه آن‌ها نمی‌شود. این عارضه به شکل انحصاری مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌همین دلیل بعد از بروز آن بدن فرد با اختلالات شدیدی مواجه خواهد شد.

اینجاست که شناخت علائم سکته مغزی و به کار گرفتن اقدامات درمانی در لحظات اولیه به شما کمک می‌کند تا از عوارض چشمگیر آن نجات پیدا کنید.

در اینجا برخی از علائم رایج سکته مغزی را برایتان بیان خواهیم کرد:

بی حسی یا ضعف: این حالت غالبا در یک طرف صورت، بازو یا پا رخ میدهد.

سردرگمی یا ناتوانی در صحبت کردن : برخی از افرادی که سکته مغزی را تجربه میکنند در صحبت کردن یا درک گفتار مشکل خواهند داشت.

مشکل بینایی: تاری یا سیاه شدن دید میتواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و حتی منجر به از دست دادن ناگهانی بینایی شود.

مشکل در راه رفتن و از دست دادن تعادل: فردی که دچار سکته مغزی میشود به سختی میتواند راه برود و تعادل خود را همراه با سرگیجه حفظ کند.

سردرد شدید: بروز سردرد شدید، ناگهانی و بدون علت شناخته شده میتواند نشانه سکته مغزی باشد.

توجه داشته باشید که احتمال بروز این علائم به تنهایی و با هم وجود دارد و در صورت تشخیص به موقع میتوان آنها را درمان کرد.

در مواقع اضطراری چه باید کرد؟

اگر مشکوک هستید که شما یا فردی در نزدیکی شما دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده است، اولین قدم این است که با اورژانس تماس بگیرید.

هرگز  نباید سعی کنید به تنهایی خود را به بخش اورژانس بیمارستان برسانید، زیرا  ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهید و تهدیدی برای خود و دیگران در جاده  باشید.

توصیه می شود برای کمک امدادگران منتظر بمانید زیرا آنها می  توانند درمان بالقوه نجات جان بیمار را در بدو ورود و در مسیر رسیدن به  بیمارستان آغاز کنند.

اگر مشکوک به سکته مغزی هستید، سعی کنید زمان شروع علائم را یادداشت کنید و به اعزام کننده اورژانس، امدادگران یا سایر پرسنل بگویید.

می  توان تنها در عرض چند ساعت پس از شروع سکته، یک داروی رقیق کننده خون  تجویز کرد. سعی کنید آرام بمانید و تا رسیدن کمک استراحت کنید. CPR می  تواند در صورت از دست دادن هوشیاری در حمله قلبی یا سکته مغزی، برای  بازگرداندن جریان خون مناسب باشد.

مراحل CPR:

  • فرد را روی پشت بخوابانید
  • یک دست را روی دست دیگر وسط سینه بیمار قرار دهید
  • سینه را دو بار در ثانیه بفشارید


دیدگاه شما

captcha