;
قبل از مصرف آموکسی سیلین لازم است این نکات را بدانیم

قبل از مصرف آموکسی سیلین لازم است این نکات را بدانیم

22 آبان 1402
. 0 دیدگاه 104 بازدید 0 پسندیده اند

آموکسی‌سیلین (به انگلیسی: Amoxicillin) یکی از داروهای خانواده پنی سیلین‌ها و از دسته بتالاکتام‌ها است. این دارو یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ های جهان است.

آموکسی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین یک داروی پر مصرف در ایران می باشد که برای درمان عفونت های باکتریال تجویز می شود. بطور دقیق این دارو برای درمان عفونت های قفسه ی سینه و سینوس، عفونت ادراری و برخی عفونت های دندانی تجویز می شود.همچنین ممکن است جهت پیشگیری از برخی عفونت ها تجویز شود.

این دارو که از دسته ی پنی سیلین ها می باشد، با از بین بردن برخی باکتری ها می تواند عفونت های ناشی از آن ها را درمان نماید.

آموکسی سیلین یکی از داروهای رژیم درمانی عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش که بیشتر در افراد با زخم های گوارشی دیده می شود نیز می باشد.

این دارو بصورت کپسول ، سوسپانسیون خوراکی،قرص خوراکی و قرص جویدنی در ایران تولید می گردد.

قبل از مصرف آموکسی سیلین لازم است این نکات را بدانیم


آموکسی سیلین برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری ها مانند التهاب لوزه، برونشیت، ذات الریه و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست یا مجاری ادراری استفاده می‌شود.اگر به آنتی بیوتیک های پنی سیلین مانند آمپی سیلین ، دیکلوکساسیلین ، اگزاسیلین ، پنی سیلین یا تیکارسیلین حساسیت دارید، نباید از آموکسی سیلین استفاده کنید.مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.ممکن است هنگام استفاده از این دارو، شیر دادن با شیر مادر بی خطر نباشد. در مورد هر خطری از پزشک خود سوال کنید.

عوارض شایع آموکسی سیلین 


-احساس خستگی از عوارض شایع این دارو می باشد که می توانید با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز این علائم را کاهش دهید.
-اسهال خفیف از شایع ترین عوارض این دارو می باشد.لذا در صورت بروز اسهال، مایعات به مقدار کافی مصرف کنید با این حال اگر اسهال ادامه دار شد و یا حاوی خون بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید.
-در صورت بروز لکه های قرمز روی پوست حتما به پزشک مراجعه کنید.

نگهداری آموکسی سیلین
- در صورتی که فرم سوسپانسیون برای شما تجویز شده است، دارو را طبق دستورالعمل موجود در بسته ی دارو، با آب جوشیده ی سرد شده تهیه کنید و دارو را قبل از مصرف خوب تکان دهید و حداکثر تا 14 روز در یخچال نگهداری کنید.

دیدگاه شما

captcha